וואטספ
בלוג

ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך- סקירה, מידע וכלים פרקטיים.

עו"ד שני בנארדטה
ייפוי כוח מתמשך

מבוא

ייפוי כוח מתמשך הינו כלי משפטי, צופה פני עתיד, אשר מאפשר לאדם שעורך אותו לקבוע מי יטפל בענייניו בעתיד אם וכאשר לא יתאפשר לו לטפל בהם בעצמו.

האדם שעורך את ייפוי הכוח המתמשך נקרא הממנה והאדם או האנשים אשר מקבלים את הרשות מהממנה לטפל בענייניו, נקרא או נקראים מיופה או מיופיי הכוח.

ייפוי כוח מתמשך יכול להכיל הוראות בנוגע לעניינים אישיים, רפואיים ורכושים. כולם או חלקם.

 

מנגנון ייפוי הכוח המתמשך קיים בארצות רבות כבר מעל 20 שנה, ומשמש כדרך המלך לקביעת הוראות כאשר האדם מאבד מכשירותו.

בארץ, ייפוי כוח המתמשך הינו מנגנון חדש יחסית אשר נכנס לספר החוקים בשנת 2016, באמצעות תיקון מספר 18 לחוק האפוטרופסות.

עד לחקיקת החוק, היה מתמנה לכל אדם שאינו כשיר אפוטרופוס. בן משפחה, חבר או אפוטרופוס מטעם המדינה. בצורה הזו, לא הייתה לאדם שליטה על גופו נכסיו וענייניו האישיים עת הפיכתו ללא כשיר.

 

ייפוי הכוח המתמשך מאפשר לאדם בהיותו צלול ובדעה כשרה, ליתן הוראות לגביו ולגבי כל ענייניו לאותו יום אשר ייהפך ללא כשיר.

הוראות אלה יהיו מופקדות בידיו או בידיהם של מיופה או מיופיי הכוח אשר משמשים כ"אנשי אמון" של הממנה.

כך יוכל אותו אדם אשר עתיד לאבד את כושרו וצלילותו לשלוט בענייניו לפי רצונו ולא להיות נתון לחסדי האפוטרופוס שימונה לו.

כאשר מדובר באדם ערירי שלא יכול למצוא מיופיי כוח אשר ימלאו את הוראותיו בעתיד, ניתן להכין מסמך הנחיות מקדימות. 

כאשר מדובר בייפוי כוח אשר עוסק בעניינים רפואיים בלבד, ניתן לערוך כייפוי כוח רגיל אצל כל עורך דין/ עובד סוציאלי.

 

עריכת ייפוי כוח מתמשך וכניסתו לתוקף

עריכת ייפוי כוח מתמשך תתאפשר רק באמצעות עורכי דין אשר הוסמכו לכך ומופיעים במאגר באתר לשכת עורכי הדין. ייפוי הכוח ייערך בטופס מקוון ייעודי.

 

בעת עריכת ייפוי הכוח הממנה צריך להיות כשיר לחתום ולערוך מסמכים משפטיים. ככל ועורך הדין אשר עורך את ייפוי הכוח המתמשך מטיל ספק בכשרות הממנה, מחויב הוא לקבל חוות דעת מומחה לענייו כשירות הממנה, לפי סעיף 32יד(ב) לחוק.

עורך הדין המוסמך עורך פגישה עם הממונה ומיופה/מיופיי הכוח אותם הוא מעוניין להסמיך. ניתן להסמיך מספר מיופי כוח לכל אחד מהעניינים ביחד ולחוד. ניתן גם למנות מיופה כוח ראשי ומיופה כוח חליפי.

 

מעבר למיופה או מיופיי כוח רשאי הממנה למנות "אדם מיודע" , אדם אשר אינו נמנה על מיופיי הכוח, אשר לו יודיע או יודיעו ממוני הכוח על כניסת ייפוי הכוח לתוקף ועל כל פעולה והחלטה שהוא מבצע עבור הממנה. 

 

 החוק קובע כי במעמד הפגישה האמורה ההסברים יינתנו לממונה ללא נוכחות של מיופה /מיופיי הכוח וכי על עורך הדין להיפגש עם הממנה בנפרד לשאר המשפחה על מנת לשלול אופציה של ניצול.

עורך הדין יכול לערוך את הפגישה במשרדו או בבית הממונה.

 

במעמד הכנת ייפוי הכוח, יקבע הממנה את התנאים לכניסה לתוקף של ייפוי הכוח. תנאים אלה הינם לי שיקול דעתו של הממונה ויכולים לכלול חוות דעת מומחה, קביעה של קרוב משפחה או כל דרך אחרת. לא ניתן לקבוע מראש תאריך כניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך.

 

לאחר הכנת מסמך ייפוי הכוח המתמשך, יופקד ייפוי הכוח באתר האפוטרופוס הכללי. ההפקדה תיעשה ע"י עורך הדין או ע"י הממונה. אישור הפקדה יתקבל עד לאחר 21 ימים- אישור הפקדה הינו תנאי לתוקפו של ייפוי הכוח.

ייפוי הכוח ייכנס לתוקף כאמור כאשר התנאים אשר נקבעו בייפוי הכוח יתקיימו. הודעה על התקיימות התנאים לכניסה לתוקף של ייפוי הכוח תועבר לגורמים המתאימים ע"י מיופה/ מיופיי הכוח ותועבר הצהרה מתאימה לאפוטרופוס הכללי.

 

לאחר כניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף חלה חובה על מיופה/ מיופיי הכוח לעדכן את הממונה בכל החלטה הנוגעת אליו ולברר את דעתו ככל שניתן לבררה, כקבוע בסעיף 32ט(א) לחוק. 

לסיום אעיר כי לא כל ייפוי כוח שנערך עתידו להיכנס לתוקף. מאוד יכול להיות שאדם ילך לעולמו מבלי שיהפוך להיות בלתי כשיר לטפל בענייניו האישיים.

 

נראה כי ייפוי הכוח המתמשך מבטא בצורה טובה יותר את רצון הממנה וזאת בהשוואה למוסד האפוטרופסות הקלאסי.

חשוב מאוד לערוך ייפוי כוח מקיף וממצה אשר יכסה את כלל האפשרויות ויאפשר לאדם הממנה להזדקן בכבוד ובהתאם לרצונו.